Een krediet is een verbintenis en moet worden terugbetaald. Controleer vooraf je terugbetalingscapaciteit.

Gepubliceerd op 17/07/2024

Gesplitste betaling | De revolutie is aan de gang in Europa

Met 70%1 van de Fransen die het gebruikt en een wijdverspreide invoering in heel Europa, is betalen in 3 of 4 keer (of BNPL2) nu een must voor e-commerce en retail. BNPL is veel meer dan een eenvoudig betaalmiddel, het is een strategische kans om klantengetrouwheid op te bouwen en een meer verantwoorde consumptie te ondersteunen. Uit de 3e editie van de FLOA-barometer blijkt dat BNPL een belangrijke rol speelt in het consumptiegedrag van klanten, vooral in tijden van economische onzekerheid. FLOA bekijkt de nieuwste trends die uit dit onderzoek naar voren komen. 


Gesplitste betaling | De revolutie is aan de gang in Europa    Gesplitste betaling | De revolutie is aan de gang in Europa

BNPL aanvaard door de consumenten

Betaling in 3 of 4 termijnen, beter bekend als "Buy Now Pay Late" (BNPL2), is diep geworteld in de consumptiegewoonten van de Fransen en Europeanen. Volgens de laatste FLOA-barometer gebruiken tegenwoordig 7 van de 101 Fransen deze betaaloplossingen, waarvan 44%1 op terugkerende basis. Ter vergelijking: Frankrijk is een van de Europese landen waar het gebruik van BNPL het meest ontwikkeld is, een teken van een volwassen nationale markt.

 

BNPL2 is nu ingebakken in het dagelijks leven van consumenten. Het gebruik van gesplitste betalingen blijft toenemen: 41%1 van de Franse gebruikers doet meer dan 8 aankopen per jaar die betaald worden in meerdere keren (40% van de Europese gebruikers). Het gaat om alle sectoren, waarbij huishoudelijke apparaten, hightechproducten en reizen (om bijvoorbeeld een vliegticket in 3 of 4 keer te betalen) de top 3 aanvoeren van aankopen via BNPL in Frankrijk.

 

Meerdan de helft van de Fransen (52%)1 is van plan om het gebruik van BNPL te handhaven of te verhogen, een cijfer dat oploopt tot 58% in Spanje en zelfs 60% in Italië.

 

BNPL aanvaard door de consumenten

Winkeliers en betaling in 3 of 4 keer

Voor winkeliers is de integratie van BNPL2 in de aangeboden betaalmethodes een belangrijke strategische hefboom geworden. Bijna een derde van de Fransen (29%)1 zegt zelfs dat de beschikbare betaalmiddelen een doorslaggevend criterium zijn bij het kiezen van een merk, net als klantbeoordelingen. En om dit standpunt te bevestigen, zou meer dan de helft van de Franse (59%)1 en Europese (54%)1 gebruikers bereid zijn om van merk te veranderen om te profiteren van gesplitste betaaloplossingen.

 

De invoering van BNPL2 is echter niet zonder uitdagingen voor winkeliers. De weigering van een betaaloplossing of de verplichting om een specifieke applicatie te downloaden blijven obstakels die ertoe kunnen leiden dat bijna de helft van de ondervraagde Fransen hun winkelwagentje achterlaat. Om deze uitdagingen aan te gaan, moeten retailers de integratie van BNPL optimaliseren om een naadloze en transparante klantervaring te bieden en te voldoen aan de verwachtingen van consumenten die steeds veeleisender worden als het op betalen aankomt.

 

Winkeliers en betaling in 3 of 4 keer

BNPL op de Europese markt

Hoewel BNPL2 nu een gevestigd fenomeen is in de consumentengewoonten in heel Europa, onthult de Kantar-studie voor FLOA contrasterende trends van land tot land. Terwijl Frankrijk en Spanje met respectievelijk 38%1 en 32%1 regelmatige gebruikers populair blijven voor betaling in meerdere termijnen, geven Duitsland en Nederland met 58%1 en 40%1 regelmatige gebruikers de voorkeur aan uitgestelde betaling.

 

Deze diversiteit van de Europese markten komt ook tot uiting in de verschillende groeipercentages. Italië en Nederland vallen op door hun sterkere groei, met een toename van het aantal gebruikers van gesplitste betalingen van respectievelijk 14%1 en 11%1 in 2023. Dit contrast benadrukt de noodzaak voor BNPL2-aanbieders om zich aan te passen aan de specifieke kenmerken van elke nationale markt om aan de verwachtingen van de consument te voldoen.

 

Gesplitste betaling: veel meer dan alleen een betaalmiddel

BNPL2 heeft ook het potentieel om een meer verantwoorde en inclusieve consumptie aan te moedigen. In feite zegt 43%2 van de Fransen en een derde van de Europeanen dat ze eerder geneigd zijn tweedehandsproducten te kopen als ze kunnen profiteren van gesplitste betaaloplossingen.  

 

Deze trend bevestigt hoe BNPL2 actief kan deelnemen aan de ontwikkeling van de tweedehandsmarkt, door een bredere toegang te bieden tot kwaliteitsartikelen tegen meer betaalbare prijzen: 27%1 van de Franse gebruikers en 23%1 van de Europeanen zegt dat ze BNPL al hebben gebruikt om tweedehandsproducten te kopen (zoals het betalen van een iPhone in meerdere termijnen).

 

Gesplitste betaaloplossingen stellen consumenten ook in staat om kwalitatief betere of meer verantwoorde aankopen te doen: 59%1 van de Fransen ziet dit als een manier om duurzamere producten aan te schaffen (55%1 in Europa).

 

Gesplitste betaling: veel meer dan alleen een betaalmiddel

Vraag een demo aan

De FLOA-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!

Vraag een demo aan

Welkom op de blog van FLOA !

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan