Jij vraagt, wij antwoorden!
Hoe onze oplossingen werken
Installatie van de oplossingen
FLOA handelsportaal
FLOA ondersteuning
Betaling in 3X en 4X
Later betalen met FLOA
Algemene vragen over de producten van FLOA
-
Hoe werken de gesplitste betalingstrajecten van FLOA?
Ontdek meer over het FLOA-traject in deze vidéo
-
Wat zijn de FLOA 3x en 4x betalingen?
Deze betaaloplossing is voorbehouden aan (meerderjarige) natuurlijke personen die in Nederland wonen en in het bezit zijn van een bankkaart van het merk Visa of Mastercard, waarvan de geldigheidsduur de duur van de financiering moet dekken.
Tijdens deze 100% online, snelle en veilige procedure is geen identiteitsbewijs vereist.
Maestro-, NP6-, Revolut-, Nickel-, American Express- en Electron-kaarten worden niet aanvaard.
-
Hoe werkt de betaling in 3 keer met een kredietkaart?
Betaling in 3 termijnen met kredietkaart is een betaling gesplitst in driemaandelijkse aflossingen volgens dit schema:
- 1e betaling op de dag dat de bestelling gevalideerd wordt: een derde van het totaalbedrag
- 2e betaling 30 dagen na validatie van de bestelling: een derde van het totaalbedrag
- 3e en laatste betaling 60 dagen na validatie van de bestelling: een derde van het totaalbedrag
Administratieve kosten zijn voor de rekening van de klant of handelaar.
Indien ze voor de rekening van de klant zijn, worden ze gespreid over de 3 betaaltermijnen.
-
Hoe werkt de betaling in 4 termijnen met een kredietkaart?
Betaling in 4 termijnen met kredietkaart is een betaling gesplitst in viermaandelijkse aflossingen volgens dit schema:
- 1e betaling op de dag dat de bestelling gevalideerd wordt: een kwart van het totaalbedrag
- 2e betaling 30 dagen na validatie van de bestelling: een kwart van het totaalbedrag
- 3e betaling 60 dagen na validatie van de bestelling: een kwart van het totaalbedrag
- 4e en laatste betaling 90 dagen na validatie van de bestelling: een kwart van het totaalbedrag
Administratieve kosten zijn voor de rekening van de klant of handelaar.
Indien ze voor de rekening van de klant zijn, worden ze gespreid over de 4 betaaltermijnen.
-
Kan de klant zich aan de betaling in termijnen onttrekken?
Ja, een klant kan van gedachten veranderen en gebruik maken van zijn herroepingsrecht. Deze termijn bedraagt 14 kalenderdagen na de datum van validatie van de bestelling.
Er moet echter een verplichte procedure gevolgd worden: de klant moet ons per telefoon, e-mail of via chat van zijn wens in kennis stellen.
Indien de klant zijn verzoek per post wenst op te sturen, moet hij gebruik maken van het herroepingsformulier "betaling in 4X", te vinden in de “Algemene Voorwaarden 4X betalen" op de FLOA Pay website.
Dit formulier moet per aangetekende post naar het volgende adres worden gestuurd: FLOA, SERVICE CONSOMMATEUR - FLOA, 36 rue Messines, 59686 LILLE CEDEX9.
-
Hoe kan een klant zijn bestelling annuleren?
De klant moet de gedeeltelijke of volledige annulering zelf in jouw tools uitvoeren en het verzoek in de FLOA API verzenden. Annuleringen die op dezelfde dag verwerkt worden, worden de volgende dag terugbetaald.
Er zijn twee soorten annulering: volledige en gedeeltelijke.
1. In geval van een volledige annulering:
Zodra de annulering in ons systeem aanvaard is, sluit FLOA automatisch het dossier. De terugbetaling van de automatische incasso met de dossierkosten wordt de volgende dag aan de klant overgemaakt.
Goed om te weten:
● Terugbetalingen worden altijd gedaan op de kredietkaart die op de dag van de bestelling is ingevoerd.
● Als de klant in de tussentijd zijn kredietkaart heeft veranderd, is terugbetaling nog steeds mogelijk.
● Wij kunnen verschillende terugbetalingen doen voor dezelfde annulering van een bestelling (terugbetaling in termijnen).2. In geval van een gedeeltelijke annulering:
Zodra de annulering in ons systeem is ingevoerd:
1/ Als het bedrag van de annulering hoger is dan de reeds ontvangen termijnen, zal FLOA de terugbetaling van het pro-rata bedrag op de kredietkaart van de klant initiëren en het dossier sluiten.
2/ Als het bedrag van de annulering lager is dan de reeds ontvangen termijnen, past FLOA automatisch de termijnen van de klant aan.
Goed om te weten:
In geval van gedeeltelijke annulering betaalt FLOA de administratieve kosten niet terug.
-
Kan een klant een 3X of 4X betaling vooraf betalen?
In het geval van een 3X of 4X FLOA betaling is het niet mogelijk om de financiering vervroegd terug te betalen.
-
Wat als jouw klant beweert te zijn aangerekend bij een geweigerde bestelling?
Dit is een door de bank gemaakte afdruk van de kredietkaart van de klant. Deze afdruk wordt gemaakt wanneer een aankoop bedoeld is om de kredietwaardigheid van de klant te garanderen. De verwijdering van deze afdruk zal afhangen van de algemene voorwaarden van de bank van de klant. Dit duurt gewoonlijk 7 werkdagen.
Als de klant meer informatie over dit onderwerp wenst, kan hij contact opnemen met een adviseur van de bank, die deze procedure kan toelichten.
-
Een klant wordt geweigerd voor 3X of 4X betaling, kan je een beoordeling van een dossier afdwingen?
Zoals in onze Algemene Voorwaarden staat, is FLOA Pay een commercieel voorstel dat onderworpen is aan bepaalde voorwaarden.
● Indien tijdens een aanvraag een weigering gebeurt, blijft deze definitief. De medewerkers van onze klantenservice kunnen ook geen informatie betreffende de redenen van afwijzing geven, gezien zij hier geen kennis van hebben door het bankgeheim. Je hoeft geen contact op te nemen met FLOA wanneer dit zich voordoet.
● De weigering heeft niet noodzakelijk te maken met de klant, die kan aangeven dat hij het geld op zijn rekening heeft staan maar geen krediet heeft. Deze keer zal de klant niet kunnen genieten van een betaling in termijnen. De klant kan nog steeds in aanmerking komen voor toekomstige bestellingen. -
Wat is Pay later met FLOA?
Wanneer je kiest voor Pay later met FLOA, kan je je aankopen 30 dagen na de validatie van de bestelling betalen.
Op de dag dat de bestelling gevalideerd wordt, betaalt de klant dus niets (er wordt wel een afdruk gemaakt om de geldigheid van de kredietkaart te controleren).
30 dagen na de dag van de validatie van de bestelling zal de klant het totaalbedrag van zijn bestelling betalen, evenals de dossierkosten. -
Wat als jouw klanten hun bankkaart veranderen?
Je klanten kunnen de gegevens van hun kredietkaart rechtstreeks en gemakkelijk wijzigen in
volgende adres: https://particuliers.floapay.comLet op: de kaart kan niet gewijzigd worden als de automatische incasso in uitvoering is of binnen minder dan 7 dagen zal plaatsvinden. Zo niet, dan zal de klant een paar dagen moeten wachten na de volgende betaaldatum. Wij zullen de klant een e-mail sturen met het verzoek de benodigde aanpassingen te maken voor zijn nieuwe kredietkaart.
-
Hoe krijgen jouw klanten toegang tot hun betaalschema’s?
De klanten kunnen alle betaalschema's vinden in de FLOA-klantenomgeving op het volgende adres: https://particuliers.floapay.com/connexion?locale=nl
-
Wensen jouw klanten contact op te nemen met de klantendienst van FLOA?
Jouw klanten kunnen hun verzoek via e-mail sturen naar het volgende adres contactnl@floa.com
Ze kunnen ook chatten met een medewerker van FLOA in hun klantenomgeving via https://particuliers.floapay.com/connexion?locale=nl
-
Hoe installeer je FLOA op je e-commerce website?
Je kan Floa Pay op verschillende manieren op je e-commerce site installeren:
● Via native integratie van FLOA met je CMS (Woo Commerce, Magento, PrestaShop)
● Via API
● Via je PSP
Voor het winkelkanaal is geen specifieke installatie of ontwikkeling nodig. -
Hoe kan je FLOA oplossingen in de winkel gebruiken?
Er is geen installatie nodig om FLOA Pay oplossingen in de winkel te gebruiken. Wij stellen het FLOA MERCHANT PORTAL ter beschikking, waarmee je gemakkelijk en snel een betaling in meerdere termijnen kunt faciliteren.
Hieronder kan je een demo bekijken van onze in-store betaling in meerdere termijnen:https://www.youtube.com/watch?v=7jO7hs7uJ2I
Meer informatie vindt u op ons handelsportaal door op deze klant te klikken.
-
Wat is het FLOA-handelsportaal?
Het FLOA-handelsportaal integreert de volgende functies:
- Simuleer betalingsschema's, potentiële klantenkosten en financieringskosten voor de winkelier in verband met een bestelling,
- Maak een bestelling aan,
- Beheer uw bestellingen: bekijk alle financieringen uit het verleden,
- Een geplaatste bestelling gedeeltelijk of volledig annuleren,
- Uittreksel van de boekhoudkundige financieringsjournalen op een bepaalde datum,
- Toegang tot de gebruikershandleiding.
-
Hoe krijg ik toegang tot het FLOA handelsportaal?
Wij sturen de toegang per e-mail wanneer de FLOA-oplossingen op jouw site geactiveerd zijn.
-
Hoe verander ik de informatie op het FLOA Pay-portaal?
Om rekeninginformatie te wijzigen, raden we aan om een JIRA-account aan te maken op het volgende adres: https://cb4x.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/1
Daarna kan je wijzigingen van je informatie aanvragen via het ticket "ondersteuning bij integratie".
-
Hoe maak je een betalingssimulatie voor klanten?
Ga via het keuzemenu naar het tabblad “Betalingssimulatie” of rechtstreeks vanuit het startscherm. Voer vervolgens het gewenste bedrag voor de simulatie in.
Je krijgt een overzicht van de maandelijkse aflossingen en de totale kosten van de financiering, met de eventuele administratieve kosten voor de klant. -
Hoe maak ik een financieringssimulatie?
Klik in het uitklapmenu op “Simulaties” en dan op “Financiering”. Geef het gewenste bedrag in. Vervolgens krijg je een overzicht van de financiering in verschillende termijnen, met:
● De totale kost: de som van het totaalbedrag en eventuele administratieve kosten voor de klant
● Het financieringsbedrag (voor jouw klant): het verschil tussen het totaalbedrag en de transactiekosten. -
Hoe wijzig ik/maak ik bestellingen aan in het FLOA-handelsportaal?
In het FLOA-handelsportaal kan je een bestelling aanmaken door in te loggen met de gegevens van je partneromgeving. Selecteer vervolgens het tabblad "Een bestelling aanmaken", en volg onderstaande stappen:
● Vul de gegevens van de klant in
● Vul de bestelinformatie in voor het overzicht van het betalingsschema in termijnen
● Ga naar de FLOA betalingspagina
● Valideer de 3DS-authenticatie via de mobiele applicatie
● Hierna word je doorgestuurd naar het FLOA-handelsportaal voor validatie of weigering van de betaling
Goed om te weten:
● In het geval van een traject voor betalen in 10X is het nodig het identiteitsbewijs van de klant te uploaden en hem het elektronische contract te laten ondertekenen
● In het geval van een traject voor betalen in 12X of meer moet je de bankgegevens van de klant en een eventueel bewijs van inkomen toevoegen (afhankelijk van het bedrag van de bestelling) -
Hoe kan ik mijn bestelling bekijken?
In het tabblad "Orderbeheer" kan je de details van je bestellingen bekijken. Je krijgt hier toegang tot de gegevens van de bestelling, referentie, status en de bijhorende technische informatie.
Je hebt ook toegang tot de klantgegevens van de persoon die de bestelling geplaatst heeft. -
Wat als ik een bestelling wil annuleren?
Ga naar het tabblad "Orderbeheer". Hier zijn 2 soorten annulering mogelijk:
● Bij een volledige annulering van een bestelling initieert de bank automatisch een terugbetaling op de gebruikte kredietkaart. FLOA betaalt de administratieve kosten terug en de toekomstige betaaldata worden geannuleerd.
● Voor een gedeeltelijke annulering van een bestelling (wijziging van een bestelling) zal de bank een terugbetaling initiëren op de gebruikte kredietkaart, indien het bedrag van de annulering hoger is dan het bedrag van de gedebiteerde betaaldatum. FLOA betaalt de administratieve kosten niet terug in geval van gedeeltelijke annulering, en de toekomstige betaaldata worden geannuleerd. -
Hoe controleer ik de status van een bestelling?
Gebruik onderstaande woordenlijst om de status van een bestelling beter te begrijpen:
● Goedkeuring in uitvoering: De klant is met de betaling begonnen, maar heeft deze nog niet voltooid. De klant is gestopt bij het invoeren van de bankgegevens of heeft de 3DS-code niet ingevoerd.
● Goedgekeurd: De klant heeft de eerste stap afgerond, maar de betaling is nog niet voltooid. Als de klant de verkeerde 3DS-code heeft ingevoerd, zal de bestelling niet gevalideerd worden.
● Geïncasseerd: Of het nu om het klassieke 3X of 4X-traject, uitgestelde betaling of 10X gaat, de financiering loopt via FLOA. De klant wacht op een feedback van de bank, zodat de bestelling "officieel" gedebiteerd kan worden. De eerste maandelijkse aflossing wordt geïnd door de handelaar en de commissies door FLOA.
● Innen: De bestelling wordt gevalideerd met een retourzending van de bank van de klant.
● Geweigerd: er kunnen zich twee scenario's voordoen:1) Voorbeeld van betaling in 3X en 4X of uitgestelde betaling:
- De klant is op de betaalpagina en vult zijn bankgegevens verkeerd in. In totaal heeft hij drie pogingen gedaan om ze goed in te voeren. Als de blokkering blijft aanhouden, wordt de verwerking geweigerd (kaartlimiet, tegoed niet beschikbaar, kredietkaart verlopen) en zal ook de bestelling geweigerd worden.
2) Voorbeeld van betaling in 10X:
- 1e geval: de klant wordt geweigerd vanwege een van zijn ondersteunende documenten (formaat, leesbaarheid, slechte correspondentie van informatie)
- 2e geval: zijn inkomsten- en uitgavenbudget stemt niet overeen met het bedrag van de geplaatste bestelling
- 3e geval: de 3DS-code voor het ondertekenen van het elektronische contract is onjuist ingevoerd
● Annulering in uitvoering: De klant heeft een bestelling geplaatst die gevalideerd is, en de handelaar heeft zojuist de handeling uitgevoerd om de bestelling te annuleren.
● Geannuleerd: De klant heeft een bestelling geplaatst die gevalideerd werd, en vervolgens geannuleerd.
● Geannuleerd of geïncasseerd: Nadat de eerste maandelijkse aflossing betaald werd, is de bestelling geannuleerd. -
Wat betekent de weigeringscode?
Gebruik onderstaande definities van de retourcodes om de redenen van weigering beter te begrijpen:
● Code 0: Betaling OK
- In het geval van 3X of 4X is de bankafdruk OK
- Voor Pay Later start deze status de financiering van verkopers, het verzenden van e-mails, enz.
● Code 1: Weigering in het lange krediettraject
- Een weigering die door FLOA gegenereerd werd
● Code 2: Geweigerde betaling
- Dit kan een weigering van de bank van de klant zijn, een weigering van FLOA wegens het gebruik van een niet-toegestane kaart, een weigering voor registratie en fraude of een weigering van onze transactietool
● Code 4: Status onbepaald
- Gelijk aan een KO. De betaling moet als geweigerd worden beschouwd.
● Code 5: Geannuleerd
- De klant heeft het traject verlaten tijdens de uitvoering. Dit is specifiek voor trajecten met betalingen van meer dan 4 termijnen (ook lang krediet of CCL genoemd).
-
Waar vind ik mijn financiering?
Je kan de financiering van elke bestelling vinden in het tabblad "Boekhoudkundig document". Hier kan je filteren op datum, ordernummer, enzovoort.
Als je vragen hebt, kan je contact opnemen met de boekhoudkundige dienst van FLOA via daffloapay@floa.fr -
Hoe lang duurt het om een overschrijving te versturen?
Voor betalingen in 3 en 4X, wordt de overschrijving uitgegeven op D+1.
Voor betalingen in 10X, wordt de overschrijving uitgegeven op D+7.
-
Welke ondersteuning biedt FLOA?
● Mobilisatie van onze experts voor jouw behoeften: fraude, financiën, data/score/risico, marketing, IT
● Marketingondersteuning: FLOA biedt ondersteuning om je webverkeer, verkopen en UX te optimaliseren voor betalingen in termijnen. Daarnaast bieden we ook opties voor co-branding.
● Continue monitoring van gegevens
● Optimalisatie: voor fraude, score en traject
● Business review: een gedetailleerde rapportage van activiteiten.
Voor dagelijkse monitoring en specifieke verzoeken is er een boekhoudkundige medewerker van het financiële team beschikbaar.
-
Biedt FLOA marketingmateriaal om de verkoop te boosten?
Ja, FLOA biedt haar partners:
● een POS-kit om de verkoop in winkels te stimuleren
● een webkit met alle aanpasbare grafische elementen om onze betaaloplossing op jouw webwinkel te promoten
● UX-ondersteuning om de conversie te verhogen en inactieve klanten te reactiveren
● Communicatieondersteuning
Ontdek alle info op onze pagina Marketingkit FLOA -
Welke ondersteuning biedt FLOA aan mijn klanten?
FLOA biedt jouw klanten een speciale ruimte waar ze kunnen:
● Huidige en eerdere betaaldeadlines zoeken en downloaden
● Een kredietkaart wijzigen
● Contact opnemen met de FLOA Klantenservice
● Een uitstaande betaling regulariseren -
Welke berichten stuurt FLOA naar mijn klanten?
FLOA stuurt jouw klanten de aflossingsschema's via e-mail op het moment van de bestelling en vervolgens 8 dagen voor elke incasso-opdracht.
-
Hoe kunnen jouw klanten een uitstaande betaling regelen?
1/ Zelf :
● Door op de laatste betaallink te klikken die per e-mail of SMS is verzonden
● In de klantenomgeving van FLOA. via de link :https://particuliers.floapay.com/
● Door een cheque te sturen naar :
Floa Bank
Service Recouvrement
TSA 5001
33070 BORDEAUX CEDEX
FRANCE
2/ Door contact op te nemen met onze klantenservice via het telefoonnummer 0 809 400 111 (lokale gesprekskosten). Deze dienst is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9 tot 20u en op zaterdag van 9u tot 18u.