Een krediet is een verbintenis en moet worden terugbetaald. Controleer vooraf je terugbetalingscapaciteit.

Gepubliceerd op 27/11/2024

8 tips om het aankooptraject van uw klanten beter te begrijpen

Voor de verkoop van uw producten of diensten is het belangrijk om de verschillende stappen die de klant naar een aankoop leiden te begrijpen. Zodra u dit proces snapt, kunt u elke pijler in het proces optimaliseren, de klantervaring verbeteren en zo uw verkoop een boost1 geven. Ontdek de 8 tips om het aankooptraject van uw klanten te begrijpen!


8 tips om het aankooptraject van uw klanten beter te begrijpen 8 tips om het aankooptraject van uw klanten beter te begrijpen

Wat is een aankooptraject?

Het aankooptraject is het proces dat de klant vanaf de eerste blijk van interesse in uw product of dienst naar de conversie of zelfs loyaliteit leidt.

 

Let goed op, de klant zelf is uw belangrijkste marketinginstrument!

 

Wat is een aankooptraject?

Elke stap van het aankooptraject van de klant begrijpen

De klant doorloopt verschillende stappen vooraleer hij de trouwe klant wordt waar u van droomt en die zichzelf positioneert als ambassadeur van uw merk. Ontdek voor elke stap ons advies voor het optimaliseren van uw marketingstrategie.

 

Elke stap van het aankooptraject van de klant begrijpen

1. Speel in op aanwezigheid en inhoud tijdens de ontdekkingsfase

 

Deze stap is verdeeld in drie fasen:

 

  • bewustwording van een probleem: De consument begrijpt dat hij een probleem heeft. Hij stelt zich nog de vraag of hij met dit probleem kan leven, of een oplossing moet zoeken. Hij voert een aantal onderzoeken uit over dit onderwerp.
     
  • bewustwording van een behoefte: De consument heeft zijn behoefte geïdentificeerd, die hij nu zal proberen te voldoen.
     
  • informatie zoeken en uw merk ontdekken: Om aan zijn behoefte te voldoen, doet de consument onderzoek naar de verschillende oplossingen die hem worden aangeboden.

     

Ons advies om deze stap te optimaliseren:  

 

  • optimaliseer uw online aanwezigheid (e-commerce en sociale media);
     
  • werk aan de contentstrategie om kwaliteitsvol verkeer aan te trekken;
     
  • maak uw inhoud gemakkelijk toegankelijk;
     
  • gebruik de technieken voor inbound marketing2

 

2. Onderscheid u tijdens de overwegingsfase

 

De consument heeft een grote hoeveelheid informatie verzameld en moet die nu sorteren. Hij vergelijkt producten en diensten om te bepalen welke het beste bij zijn behoeften past.

 

Het doel is om de keuze van de klant naar uw merk te oriënteren.

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren:  

 

  • zet uw concurrentievoordelen in de kijker;
     
  • versterk uw geloofwaardigheid door klantengetuigenissen of casestudies te benadrukken;
     
  • varieer de aard van de inhoud en pas deze aan de verwachtingen van uw publiek aan;
     
  • werk aan uw e-reputatie;
     
  • combineer CRO3- en SEO4-technieken om uw conversiepercentage een boost1 te geven;
     
  • personaliseer het aankooptraject want de consument moet het gevoel hebben dat u zich alleen tot hem richt;
     
  • analyseer het gedrag van uw concurrenten;

     

  • breng het aankooptraject van uw klanten in kaart om uw sterke en zwakke punten en mogelijke aanpassingen te identificeren. 
     

 

3. Vereenvoudig de aankoopbeslissing

 

Aan het einde van de vergelijkingsfase heeft de consument een merk gekozen. Hij gaat dan de conversiefase in. Let op, hij kan nog steeds van gedachten veranderen, en dat tot het laatste moment! Uw doel is dus om te voorkomen dat hij zich bedenkt.

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren:

 

  • maak het aankoopproces zo eenvoudig mogelijk want de klant is ongeduldig. Als elke stap in het traject te lang duurt, dan loopt u het risico dat de consument ongeduldig wordt, het voor bekeken houdt en naar de concurrentie stapt;
     
  • bied verschillende oplossingen voor betaling in meerdere termijn7 aan om u aan te passen aan de gewoontes van de klant;
     
  • stel flexibele bezorgopties voor;
     
  • stuur aarzelende klanten een herinnering door gebruik te maken van oplossingen zoals retargeting5;
     
  • stel de klant gerust door elementen van geruststelling te benadrukken, met name garanties of een beschikbare en responsieve klantendienst.

 

werk aan de vlotheid van het klanttraject om elke vorm van frustratie te voorkomen. 

 

 

4. Wees aanwezig bij ontvangst en gebruik

 

In marketing is de aankoop nog lang niet de laatste stap in het aankoopproces! De ontvangst en het gebruik van het product zijn net zo belangrijk als de vorige stappen.  

 

Het doel is om aan de klant te bewijzen dat hij terecht voor uw merk heeft gekozen en vertrouwen in u heeft gesteld. Bied uw klanten een unieke klantervaring.

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren: 

 

  • communiceer over de opvolging van de bestelling;
     
  • werk aan de schoonheid en kwaliteit van de productverpakking;
     
  • personaliseer de verzending door een geschenkje of woordje toe te voegen;
     
  • voeg gebruiksinstructies toe;
     
  • deel tutorials;
     
  • bied technische ondersteuning via een efficiënte klantendienst.
     

     

5. Meet de klanttevredenheid door middel van evaluatie  

 

Zodra de klant het product heeft ontvangen en of hij het nou goed vindt of niet, het is belangrijk om te weten hoe de klant zijn aankoopervaring met uw merk heeft beleefd.

 

Het doel is om de tevredenheid te meten, de zwakke en sterke punten te identificeren en het aanbod te verbeteren.

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren:
 

  • stuur tevredenheidsenquêtes;
     
  • zoek op sociale media naar opmerkingen over uw merk;
     
  • gebruik positieve recensies in uw marketingcampagnes en inhoud;
     
  • identificeer punten die beter kunnen en stel een actieplan op;
     
  • wijzig de beschrijving van de buyer personas6 op basis van de retourzendingen van klanten.

     

 

6. Bied een efficiënte naverkoopdienst aan om de relatie met de klant te behouden

 

De klant kan problemen ondervinden bij het gebruik van zijn product. Bied een klantendienst aan die zijn naam waardig is!  

 

Het doel is om te laten zien dat de band, die u tijdens de aankoop hebt opgebouwd met de klant, niet eindigt bij de aankoop.

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren: 

 

  • train uw teams in vriendelijkheid, reactievermogen en proactiviteit;
     
  • implementeer een systeem voor de opvolging van bestellingen;
     
  • stel snelle oplossingen voor veelvoorkomende problemen voor;
     
  • bied compensatie aan in geval van een ernstig probleem;
     
  • neem contact op met de klant nadat het probleem is opgelost.

 

 

7. Creëer een gevoel van verbondenheid om loyaliteit te stimuleren  

 

Een tevreden klant zal sneller een trouwe klant worden, mits u hem daarbij helpt!  

 

Het doel is om uw erkenning te tonen, het gevoel te creëren dat de klant deel uitmaakt van een gemeenschap en op die manier de klant te overtuigen om opnieuw een aankoop te verrichten in uw online winkel.  

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren:  :  

 

  • zorg voor een 360°-beeld van elke klant door alle gegevens over de klant te centraliseren;
     
  • stel een loyaliteitsprogramma samen;
     
  • bied nuttige en relevante inhoud aan;
     
  • verdeel uw database in segmenten;
     
  • automatiseer bepaalde communicatie;
     
  • personaliseer uitwisselingen op basis van de voorkeuren en gewoontes van klanten;
     
  • geef trouwe klanten exclusieve voordelen.

 

 

8. Bouw een band op met uw klanten zodat ze u kunnen aanbevelen

 

Tevreden en trouwe klanten kunnen ambassadeur van uw merk worden! Het doel is om uzelf bekend te maken via mond-tot-mondreclame.

 

Ons advies om deze stap te optimaliseren: 

 

  • stel een aantrekkelijk sponsorprogramma voor aan de klant;
     
  • leg de nadruk op positieve getuigenissen in uw online winkel en sociale media;
     
  • beloon ambassadeurs. 

 

 

Met deze 8 tips kunt u uw klanten alleen maar beter begrijpen bij elke stap van hun aankooptraject, uw conversiepercentage verhogen en de ultieme loyaliteits- en aanbevelingsdoelen bereiken!

 

Vraag een demo aan

De FLOA-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!

Vraag een demo aan

Welkom op de blog van FLOA !

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan