Home
FLOA's aanpak om fraude met bankkaarten te voorkomen
Gepubliceerd op 03/10/2023
FLOA's aanpak om fraude met bankkaarten te voorkomen
Sinds de komst van e-commerce neemt fraude met bankkaarten online toe. Bij FLOA doen we er alles aan om dit soort fraude zoveel mogelijk te voorkomen.
Dit wordt hoofdzakelijk gedaan door de teams van Jean-Baptiste Boix, manager van de fraudeafdeling. Het is een erezaak voor hem en zijn team om u te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf en om klanten te helpen die helaas het doelwit zijn van fraudeurs.
Bankkaartfraude: het belang van het voorspellen en monitoren van frauduleuze activiteiten
In 2020 ging in Frankrijk 525 miljoen euro verloren door bankfraude. Bij FLOA streven we ernaar het risico van bedreigingen van buitenaf te beperken en zo onze klanten te beschermen,wat er ook gebeurt. Om dit te bereiken, vertrouwen we op het voorspellen en monitoren van frauduleuze activiteiten.
In de praktijk betekent dit het gebruik van digitale tools om het gedrag van de gebruikers beter te analyseren.
- We gebruiken de Pindrop-editor om telefoonfraude te helpen bestrijden. Deze software voor databeveiliging identificeert inkomende gesprekken nauwkeurig om mogelijke gevallen van stemfraude op te sporen. Hoewel het bekend is dat fraudeurs op het web wijdverbreid zijn, richten steeds meer van hen zich nu op oplichting via de telefoon. In 2018 kregen slachtoffers in Frankrijk in 21% van de gevallen een aanbod via de telefoon1.
- Dataiku wordt gebruikt om voorspellende modellen te genereren om atypisch koopgedrag te identificeren. Meer in het algemeen wordt deze tool ook gebruikt om kredietscores te produceren of om klantengroepen te segmenteren.
- Neo4J is een grafiekdatabase die helpt bij het opsporen van fraude door gegevens op te vragen of te koppelen.
Alle informatie uit deze onderzoeken en analyses wordt ingevoerd in ons voorspellingssysteem. Op deze manier kunnen we voorafgaand aan incidenten actie ondernemen om de dreiging te stoppen voordat er iets gebeurt.
"Het is onze taak om niet alleen de bank te helpen zichzelf te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf, maar ook om klanten te helpen. Dankzij digitalisering hebben we ons voorspellend vermogen kunnen verbeteren en kunnen we de kleinste waarschuwingssignalen van klanten detecteren. We identificeren de gedragingen en trajecten die ongebruikelijk zijn voor eerlijke klanten en de gedragingen die typisch zijn voor fraudeurs. Dit verbetert ons voorspellingssysteem."
- Jean-Baptiste Boix, manager van de fraudeafdeling.
AI2 combineren met mankracht om fraude met bankkaarten te bestrijden
Bij FLOA hebben we er ook voor gekozen om Machine Learning3 en AI2 te gebruiken om verdacht gedrag te identificeren en fraude terug te dringen. De resultaten zijn onbetwistbaar: terwijl het aantal pogingen om fraude te plegen jaarlijks met 30% is toegenomen4, hebben onze acties de daadwerkelijke fraude met meer dan 50%4 teruggedrongen. Deze werkwijze heeft ons geholpen om frauduleus gedrag beter te identificeren en te voorkomen.
Bij FLOA geloven we dat de sleutel tot het opsporen van fraude ligt in een pioniersmentaliteit en vooral in het vermogen om je voortdurend aan te passen. En met goede reden! Fraudeurs vinden voortdurend manieren om de beschermende barrières van instanties te omzeilen. Zulke barrières kunnen snel verouderd zijn en daarom is het zo belangrijk om uw interne beveiliging voortdurend te versterken. Daarom hebben we ervoor gekozen om samen te werken met de meest innovatieve bedrijven om dit doel te bereiken (Content Square, ThreatMetrix, Linkurious, enz.). Tegelijkertijd werven we nieuw talent aan die met hun uitgebreide kennis en vaardigheden een veilig ecosysteem kunnen creëren dat fraude met bankkaarten zoveel mogelijk voorkomt.
"Fraude is geprofessionaliseerd en geïndustrialiseerd. Ons fraudepreventieteam groeit elk jaar: we hebben nu elf mensen in dienst, verdeeld over de operationele divisie en de analysedivisie. Technologie heeft ons in staat gesteld bepaalde processen te automatiseren om de menselijke toegevoegde waarde te maximaliseren op het gebied van strategische taken en geavanceerdere analyses."
- Jean-Baptiste Boix, manager van de fraudeafdeling.
Het hoofd koel houden bij bankkaartfraude: de FLOA-manier
In totaal waren 1,4 miljoen Franse kaarten betrokken bij minstens één poging tot fraude in 2020, een stijging van 2,26% ten opzichte van 20195. Hackers ontwikkelen steeds ingenieuzere en inventievere systemen om geld te stelen via deze betaalmethode:
- spoofing : de fraudeur doet zich voor als een bankmedewerker om het slachtoffer zijn inloggegevens te ontfutselen;
- skimming : de oplichter steelt de gegevens van de bankkaart van de klant wanneer deze geld opneemt uit een geldautomaat;
- Account Takeover (ATO) Fraud : de crimineel krijgt toegang tot de bankrekening van het slachtoffer en neemt de controle ervan over, enz.
Daarnaast bundelen steeds meer criminelen hun krachten om grootschalige fraude te plegen en steeds grotere geldbedragen af te persen. In zulke gevallen hebben we niet te maken met één oplichter, maar met tientallen en kan het om aanzienlijke bedragen gaan.
Maar in welke situatie ze ook terechtkomen, onze teams houden altijd het hoofd koel. De beste manier om fraude met bankkaarten tegen te gaan is om zorgvuldig en georganiseerd te zoeken naar geschikte oplossingen om deze aanvallen te bestrijden.
"Bankfraude wordt steeds vaker uitgevoerd door georganiseerde netwerken die in staat zijn tot grootschalige operaties. Bij FLOA draait alles om het kalm blijven, ongeacht de bedragen die op het spel staan of de situaties die zich voordoen ... We streven ernaar het hoofd koel te houden en kalm en methodisch te blijven. We zijn in staat om passende maatregelen te nemen in overeenstemming met het risiconiveau, om de juiste balans te vinden tussen verhoogde veiligheid en gestroomlijnde klantentrajecten."
- Jean-Baptiste Boix, manager van de fraudeafdeling.
Verantwoordelijkheid nemen voor fraude zonder gevolgen voor winkeliers
Ondanks onze professionele aanpak, de geavanceerde tools die we gebruiken en onze werkwijze, bestaat er niet zoiets als nulrisico als het gaat om fraude met bankkaarten. Hoewel er op dit gebied indrukwekkende successen zijn geboekt, groeit de markt voor fraude voortdurend. Bijgevolg nemen wij in geval van verlies de volledige verantwoordelijkheid op ons.
Het is onze taak om de winkeliers die onze partners zijn, te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ze hun werk in alle veiligheid kunnen doen. Vervolgens gebruiken we elk fraudegeval als een extra casestudy om onze processen verder te versterken en aanvallen te beperken.
"De fraudemarkt groeit met 20 tot 40% per jaar, het is exponentieel en zal niet snel stoppen. Bij FLOA zien we al een aantal jaren een daling in fraude van ongeveer 30% per jaar. En als er ondanks deze uitstekende resultaten. Het is onze rol, als partner van de winkeliers die onze klanten zijn, om hun handel te beschermen."
- Jean-Baptiste Boix, manager van de fraudeafdeling.
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Een demo aanvragen
Welkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog!
Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen?
Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan